Διατροφή και καραντίνα: Τι πρέπει να τρώνε οι 70plus

0
229

Το μένουμε σπίτι, μας έχει οδηγήσει …στο ψυγείο! Για να μπορούμε όμως να βγούμε από το σπίτι, όταν θα έρθει με το καλό εκείνη η ώρα, θα πρέπει να μειώσουμε  τις επισκέψεις στην κουζίνα και εάν αυτό είναι δύσκολο, τότε ας έχουμε κάποιες εναλλακτικές επιλογές εκτός από το κίτρινο τυρί, τα γλυκά και το φαγητό.

Η  Ιωάννα Στεργίου, Msc  Κλινική  Διατροφολόγος – Διαιτολόγος, αναλύει τις τελευταίες διεθνείς συστάσεις που απευθύνονται κυρίως στους 70plus, οι οποίοι  αποτελούν την  ομάδα αυξημένου κινδύνου στην πανδημία του κορωνοϊού.

«Έχει αποδειχθεί ότι αυτά τα θρεπτικά συστατικά υποστηρίζουν την εύρυθμη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και συγκεκριμένα των Τ και Β λεμφοκυττάρων (ανοσοαπόκριση και παραγωγή αντισωμάτων)» εξηγεί η κυρία Στεργίου.

«Σε γενικές γραμμές, η υγιεινή και  ισορροπημένη διατροφή (φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ψάρι και θαλασσινά, κρέας, γαλακτοκομικά κ.α.), μπορεί να παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ένας ηλικιωμένος χωρίς την πρόσθετη χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής».

Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία που να υποστηρίζουν την χορήγηση συμπληρωμάτων για την πρόληψη και την θεραπεία λοιμώξεων, όπως η COVID-19.

Ωστόσο, στην τρίτη ηλικία η εμφάνιση φυσιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων όπως μείωση των αισθήσεων της γεύσης και της όσφρησης, γαστρεντερικές διαταραχές, απώλεια βάρους, κοινωνικός αποκλεισμός και άνοια, έχουν ως αποτέλεσμα την μειωμένη πρόσληψη ή/και απορρόφηση των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών.

«Σε αυτές τις περιπτώσεις, η εξατομικευμένη λήψη χαμηλών δόσεων συμπληρωμάτων βιταμινών και μετάλλων μπορεί να βοηθήσει στη κάλυψη των Συνιστώμενων Διαιτητικών Προσλήψεων των ηλικιωμένων» αναφέρει η κυρία Στεργίου.

H βέλτιστη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος κρίνεται απαραίτητη κατά την κρίσιμη περίοδο της πανδημίας. Κι ενώ δεν υπάρχουν επαρκή επιστημονικά δεδομένα για την διατροφική υποστήριξη του γενικού πληθυσμού σε μια λοίμωξη όπως η  COVID-19, η Διεθνής Εταιρεία ΑνοσοΔιατροφής (International Society of ImmunoNutrition) έχει εκδώσει ειδικές διατροφικές συστάσεις για τους ηλικιωμένους εν μέσω πανδημίας με στόχο ένα γερό ανοσοποιητικό σύστημα:

Αύξηση της πρόσληψης της βιταμίνης Ε (200 mg – 2 g / ημέρα):

Η βιταμίνη Ε περιέχεται σε έλαια, ξηρούς καρπούς (πχ αμύγδαλα) και σπόρους (ηλιόσπορος, λιναρόσπορος), το αβοκάντο, καθώς και σε φρούτα όπως το μάνγκο και το ακτινίδιο.

Αύξηση του ψευδαργύρου (30 mg – 220 mg / ημέρα):

Το στοιχείο αυτό μπορεί να προέρχεται από ζωικές (οστρακοειδή, θαλασσινά, μοσχάρι) ή από  φυτικές πηγές (φύτρο σιταριού, φασόλια, ξηρούς καρπούς και τόφου).

Αύξηση της βιταμίνης C (200 μg – 2 g / ημέρα):

Πλούσια σε βιταμίνη C είναι τα  εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια, μανταρίνια, γκρέιπφρουτ, ακτινίδια), οι φράουλες, τα μούρα, το πεπόνι, οι ντομάτες, οι κόκκινες πιπεριές και το μπρόκολο.

Αύξηση της βιταμίνης D, ιδιαίτερα για τα άτομα με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D στον ορό (10 mg – 100 μg / ημέρα):

Πηγές βιταμίνης D είναι τα λιπαρά ψάρια (πχ σαρδέλα, σολομός), τα αυγά και ορισμένα εμπλουτισμένα τρόφιμα (γάλα, χυμοί).