Νηστεία Σαρακοστής: Μια καλή αφορμή για να χάσουμε κιλά

0
131

Η Σαρακοστή  ξεκινάει αύριο και πολλοί είναι εκείνοι που σκοπεύουν να κάνουν νηστεία μέχρι το Πάσχα. Πέρα όμως από το θρησκευτικό νόημα της νηστείας, που είναι η εγκράτεια και η πειθαρχεία, αρκετοί αντιλαμβάνονται αυτή την περίοδο σαν μια καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση του οργανισμού από τις γαστρονομικές υπερβολές και καταχρήσεις του χειμώνα.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι κατά τη διάρκεια της νηστείας τρέφεται η ψυχή αλλά και το σώμα, μόνο όταν τη βλέπουμε ως ανανέωση του οργανισμού μας και όχι ως στέρηση. Μάλιστα εάν έχετε παιδιά στην εφηβεία, που είναι επιρρεπείς στο πάχος εξαιτίας της κακής διατροφής, η Σαρακοστή είναι μια «χρυσή ευκαιρία» για να μυήσετε τα βλαστάρια σας σε μια νόστιμη και θρεπτική  διατροφή!

Σύμφωνα με τους διατροφολόγους μια διατροφή 40 ημερών πλούσια σε φυτικές ίνες, φρούτα, λαχανικά και όσπρια, ταχίνι, ελιές και χαλβά και θαλασσινά (εκτός από ψάρια), όπως είναι η νηστεία της Σαρακοστής,  έχει ευεργετικά  αποτελέσματα για την υγεία.

Για να πετύχουμε μ΄ ένα σπάρο δυο τρυγόνια, δηλαδή να ικανοποιήσουμε και το θρησκευτικό μας αίσθημα χωρίς όμως να πεινάσουμε, παρακάτω  αποκαλύπτουμε  έξυπνους συνδυασμούς τροφών, που αποτελούν νόστιμα πρωινά, έξυπνα σνακ και χορταστικά πιάτα και σαλάτες, (χωρίς πολλά λάδια και ψωμιά), που θα λατρέψουν μικροί και μεγάλοι, δίχως να πάρουν παραπάνω κιλά!

Οι μυστικοί πρωινοί και απογευματινοί συνδυασμοί που χορταίνουν και δεν παχαίνουν

Για να αυξηθεί η βιολογική αξία της νηστείας, ο οργανισμός χρειάζεται πρωτεΐνη υψηλής θερμιδικής αξίας. Γι΄ αυτό οι φυτικές πρωτεΐνες θα πρέπει να είναι ανάλογες των ζωικών πρωτεϊνών, που δεν επιτρέπεται να καταναλώσουμε την Σαρακοστή.

Για να το πετύχουμε αυτό αρκεί να γνωρίζουμε τους έξυπνους συνδυασμούς των λαχανικών με τα δημητριακά, με σπόρους και προϊόντα αυτών.

Επίσης μπορούμε να αντικαταστήσουμε το με γάλα σόγιας ή αμυγδαλόγαλα. Εάν σ΄ αυτό προστεθεί μια κουτάλια μέλι, τότε το ρόφημα απογειώνεται γευστικά και φυσικά τα παιδιά θα το λατρέψουν.

Ένα δυναμωτικό – νηστίσιμο πρωινό, λοιπόν, είναι ένα ποτήρι γάλα σόγιας ή αμυγδαλόγαλο με μέλι, που είναι πλούσια σε σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνες Β12 και D.

Συνδυαστικά μπορούν να φάνε μια φέτα ψωμί με ταχινόμελο ή φυστικοβούτηρο. Το ταχίνι είναι ιδανικό υποκατάστατο των ζωικών πρωτεϊνών αφού περιέχει σημαντική ποσότητα φυτικών πρωτεϊνών υψηλής όμως βιολογικής αξίας, που δρουν αναζωογονητικά και είναι ιδανικό για τη σωστή λειτουργία της καρδιά.

Έξυπνα πρωινά και απογευματινά σνακ  -κυρίως για τα παιδιά- είναι το παστέλι, οι μπάρες δημητριακών, τα κριτσίνια με ηλιόσπορους ή λιναρόσπορους και φυσικά τα φρέσκα φρούτα αλλά και τα ξερά φρούτα, όπως το δαμάσκηνο και το βερίκοκο που είναι πλούσια σε σίδηρο και ασβέστιο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε τους ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα που είναι μια θαυμάσια πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και μας προμηθεύει με  το 35% των ημερήσιων αναγκών μας σε βιταμίνη Ε.

Επίσης τα καρυδιά αποτελούν μία από τις καλύτερες πηγές ω-3 λιπαρών οξέων στη φύση. Ενώ το κουκουνάρι από την μεριά του περιέχει  βιταμίνης Ε, βιταμίνης Κ και μαγνησίου.

Ωστόσο εάν κάποιος έχει αλλεργία σε ξηρούς καρπούς καλό είναι να τους αποφύγει.

Γευστικά κυρίως πιάτα

Όλοι γνωρίζουν τα κλασικά νηστίσιμα πιάτα όπως σουπιές με σπανάκι, καλαμαράκια τηγανητά γεμιστά, ριζότο με γαρίδες κλπ.

Εάν θέλετε όμως να κάνετε τη διάφορα στο μεσημεριανό γεύμα ή το δείπνο μας, τότε  αυτοσχεδιάστε!

Ένα γευστικό πιάτο είναι ζυμαρικά με σάλτσα από ταχίνι ή κουκουνάρι. Μπορούμε μάλιστα να το συνοδεύουμε με μια χορταστική  σαλάτα με μαρούλι, σουσάμι, μαυρομάτικα, ελαιόλαδο και ξύδι άριστης ποιότητας. Μάλιστα το ξύδι στις σαλάτες κατεβάζει το σάκχαρο ενώ παράλληλα ικανοποιεί το αίσθημα της πείνας.

Ακόμη μπορούμε να ετοιμάσουμε χορταστικά πιάτα συνδυάζοντας όσπρια με δημητριακά όπως ρεβίθια με ρύζι ή με καλαμπόκι. Φασόλια με ρύζι ή φάκες με ρύζι. Ένας ακόμα νόστιμος συνδυασμός είναι δημητριακά με ξηρούς καρπούς όπως πλιγούρι με καρυδιά και μια σαλάτα με χόρτα, ελαιόλαδο και λεμόνι.