Αρθροπλαστική γόνατος και αθλητισμός: Μπορώ να γυμναστώ μετά το χειρουργείο;

0
55

Η αρθροπλαστική γόνατος μπορεί να είναι το εισιτήριό σας για έναν πιο υγιεινό και πιο ενεργό τρόπο ζωής. Μετά την αρχική αποκατάσταση, μπορείτε να επιστρέψετε σε πολλές δραστηριότητες που ήταν πολύ οδυνηρές και δύσκολες για εσάς πριν από τη χειρουργική επέμβαση.

Παραδείγματα δραστηριοτήτων και ασκήσεων που μπορείτε να κάνετε μόλις αναρρώσετε από μια αρθροπλαστική γόνατος μας δίνει ο κ. Νικόλαος Θ. Ροΐδης, MD, PhD, DSc Ορθοπαιδικός Χειρουργός, Διευθυντής Τμήματος Ισχίου & Γόνατος Metropolitan General, EKA-ESSKA Training Center.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, μπορείτε να συνεχίσετε πολλές από τις κανονικές σας δραστηριότητες μετά από περίπου 12 εβδομάδες. Φροντίστε να συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ένα νέο άθλημα ή σωματική δραστηριότητα. Μαζί, μπορείτε να κάνετε ένα πρόγραμμα κατάλληλων ασκήσεων.

Οι ειδικοί προτείνουν να παραμείνετε ενεργοί εάν έχετε οστεοαρθρίτιδα στο γόνατο.

Η άσκηση μπορεί να βοηθήσει:

  • Στην ενίσχυση των μυών του γόνατός σας και να διατηρήσετε την κινητικότητά σας, μακροπρόθεσμα
  • Να διαχειριστείτε το βάρος σας
  • Να ανακουφίσετε το άγχος σας

Οδηγίες άσκησης και δραστηριότητας

Μετά τη χειρουργική επέμβαση, μπορεί να ανυπομονείτε να κινηθείτε χωρίς πόνο, αλλά αισθάνεστε ότι μπορεί να καταστρέψετε τη νέα άρθρωση του γόνατός σας εάν συμμετέχετε σε έντονη ή μη σωματική δραστηριότητα.

Τα τεχνητά γόνατα έχουν σχεδιαστεί για να μιμούνται ένα φυσικό γόνατο. Αυτό σημαίνει ότι, όπως ένα φυσικό γόνατο, χρειάζονται άσκηση για να λειτουργήσουν σωστά.

Η άσκηση θα σας επιτρέψει να ενισχύσετε τους μυς του γόνατος και να θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ορθοπαιδικών Χειρουργών (AAOS), ο γιατρός ή ο φυσιοθεραπευτής σας μπορεί να συστήσει να κάνετε και τα δύο από τα ακόλουθα κάθε μέρα:

  • Άσκηση για 20-30 λεπτά, 2-3 φορές
  • Περπάτημα για 30 λεπτά, 2-3 φορές

Με άλλα λόγια, θα μπορούσατε να ασκείστε για 2 ώρες κάθε μέρα.

Ο γιατρός σας θα σας παρέχει συστάσεις για εξατομικευμένη δραστηριότητα με βάση τις ανάγκες σας και τη γενική σας υγεία. Σε γενικές γραμμές, θα σας προταθούν ασκήσεις χαμηλής έντασης (low impact) σε σύγκριση με ασκήσεις υψηλής έντασης (high impact) που μπορούν να προσθέσουν επιβάρυνση στα γόνατά σας.

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα δραστηριοτήτων και αθλημάτων χαμηλής έντασης που θα πρέπει να μπορείτε να κάνετε μόλις αναρρώσετε από τη χειρουργική σας επέμβαση.

Περπάτημα

Το περπάτημα είναι μια από τις καλύτερες ασκήσεις που μπορείτε να κάνετε για να ενδυναμώσετε το γόνατό σας. Είναι επίσης ένας καλός τρόπος για να κάψετε θερμίδες και να ωφελήσετε την καρδιά σας.

Ξεκινήστε με μικρότερα σκαλοπάτια και μικρότερες βόλτες καθώς προχωράτε σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Παρακολουθήστε πόσο περπατάτε κάθε μέρα, ώστε να μπορείτε να μετρήσετε την πρόοδό σας. Σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε ένα βηματόμετρο για να μετρήσετε τα βήματά σας (εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα).

Τρέξιμο

Το τρέξιμο είναι μια αερόβια δραστηριότητα όπως το περπάτημα, αλλά είναι πολύ υψηλότερης έντασης. Για το λόγο αυτό, η Αμερικανική Ακαδημία Ορθοπαιδικών Χειρουργών (AAOS) δεν συνιστά τζόκινγκ ή τρέξιμο μετά από ολική αντικατάσταση γόνατος. Νεότερες μελέτες όμως αναθεωρούν αυτή την άποψη και αναφέρουν ότι είναι επιτρεπτό οι ασθενείς μας να μπορούν να κάνουν ήπιας έντασης jogging  μετά από αρθροπλαστική γόνατος (συνήθως μετά από χρονικό διάστημα 3 μηνών).

Κολύμπι

Το κολύμπι είναι μια δραστηριότητα που δεν χρησιμοποιείται το βάρος του σώματος, επομένως είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ασκηθείτε χωρίς να ασκήσετε πίεση στο τεχνητό γόνατό σας. Άλλοι τύποι ασκήσεων νερού όπως η αεροβική στο νερό, είναι επίσης μια καλή επιλογή.

Πολλά άτομα με αντικατάσταση γόνατος μπορούν να συνεχίσουν το κολύμπι 3-6 εβδομάδες μετά τη χειρουργική επέμβαση. Αλλά ρωτήστε τον γιατρό ή τον φυσιοθεραπευτή σας πριν από την πρώτη βουτιά στη πισίνα ή στη θάλασσα (απαιτείται η άριστη σύγκλειση του χειρουργικού τραύματος).

Εκτός από τις παραπάνω αθλητικές δραστηριότητες μπορείτε να κάνετε γιόγκα, χορό, κωπηλασία, γκολφ, να παίζεται τένις ακόμα και να σηκώνεται βάρη και γενικά ότι αθλήματα σας αρέσουν, πάντα όμως μετά από συνεννόηση με τον γιατρό σας.

Συμπέρασμα

Η Αμερικανική Ακαδημία Ορθοπαιδικών Χειρουργών (AAOS) εκτιμά ότι πάνω από το 90% των ατόμων που υποβάλλονται σε αρθροπλαστική γόνατος έχουν λιγότερο πόνο στο γόνατο και αισθάνονται ότι η συνολική ποιότητα ζωής τους έχει βελτιωθεί.

Η άσκηση μπορεί να μειώσει το βάρος σας, κάτι που μπορεί επίσης να μειώσει τη φθορά στις νέες αρθρώσεις του γόνατος.

Το να σπεύσετε σε δραστηριότητες πριν να ανακάμψετε επαρκώς μπορεί να σας θέσει σε κίνδυνο για επιπλοκές. Είναι σημαντικό να κάνετε τα πράγματα αργά και σταδιακά να προχωρήσετε σε μια ολοκληρωμένη ρουτίνα άσκησης.

Συμβουλευτείτε το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε δραστηριότητα μετά από χειρουργική επέμβαση στο γόνατο. Σταματήστε να ασκείστε αμέσως, εάν αισθανθείτε πόνο στο γόνατο ή δυσφορία.