Γιατί σπάμε πιο εύκολα … από τους προγόνους μας

0
73

Η απώλεια της οστικής μάζας είναι ένας από τους λιγότερο συζητημένους κινδύνους της καθιστικής ζωής όμως αναμφισβήτητα είναι ένας από τους σημαντικότερους. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι τα κατάγματα που σχετίζονται με την οστεοπόρωση συμβαίνουν σε μία στις τρεις γυναίκες και έναν στους πέντε άνδρες.

Ως κοινωνία, είμαστε πιο …”καθιστική” από ποτέ. Ακόμα και τα ψώνια πολλοί τα παραγγέλνουν να τους τα φέρουν στο σπίτι τους  ενώ η τηλεργασία μας «βίδωσε» για τα καλά στην καρέκλα.

«Τα παιδιά σήμερα, είναι λιγότερο ενεργά  από ποτέ, με τα παιχνίδια στον υπολογιστή να αντικαθιστούν το «παιχνίδι» σε μια κρίσιμη περίοδο ανάπτυξης, όταν η άσκηση (ειδικά το άλμα) μπορεί να βελτιστοποιήσει την αύξηση της οστικής δύναμης έως και 5,5% σε διάστημα έξι μηνών». Τα παραπάνω γράφουν στο The Conversation, η Κάρεν Χιντ Επίκουρος Καθηγητής σε Επιστήμες Αθλητισμού και Άσκησης, Πανεπιστήμιο Durham και Σαρλότ Ρόμπερτς Καθηγητής Αρχαιολογίας με ειδίκευση στη βιοαρχαιολογία (ανθρώπινα λείψανα), Πανεπιστήμιο Durham.

Μια νέα έρευνα  καταδεικνύει επίσης ότι αυτό που είναι γνωστό ως «επιγενετικές μνήμες» μπορεί επίσης να μεταδοθεί σε πολλές γενιές, πράγμα που σημαίνει ότι ο τρόπος ζωής μας σήμερα θα μπορούσε να επηρεάσει την γονιδιακή έκφραση στις επόμενες γενιές. Εάν συνεχιστούν οι καθιστικές τάσεις, οι άνθρωποι κινδυνεύουν να γίνουν πιο εύθραυστοι και πιο εξαρτημένοι .

Το κρέας δεν στέκεται χωρίς κόκκαλο

Ο σκελετός μας έχει πολλούς ρόλους: υποστηρίζει το σώμα μας, παρέχει σημεία σύνδεσης για τους μυς, τους τένοντες και τους συνδέσμους που επιτρέπουν στο σώμα μας να κινείται και αποθηκεύει μέταλλα όπως το ασβέστιο και ο φώσφορος. Ωστόσο, όταν αφαιρεθούν οι εξωτερικές δυνάμεις και οι απαιτήσεις, οι μύες μας μπορούν να χαλάσουν και τα οστά μας γίνονται ελαφρύτερα, λιγότερο πυκνά και λιγότερο «χρήσιμα» – αυτό αυξάνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης και κατάγματος.

Για παράδειγμα, μια απώλεια περίπου 3% του φλοιώδους οστού στο πόδι μπορεί να συμβεί κατά τη διάρκεια ενός μήνα ανάπαυσης στο κρεβάτι. Οι αστροναύτες στο διάστημα, μπορούν να χάσουν πάνω από το 10% της οστικής τους δύναμης σε μια τυπική αποστολή 120-180 ημερών. Αυτό οφείλεται στην απουσία φόρτωσης στον σκελετό στο περιβάλλον μικροβαρύτητας. Χωρίς σωστή φυσική δραστηριότητα, τα οστά γίνονται αδύναμα και μπορούν να σπάσουν εύκολα.

Μαθήματα στο χρόνο

 Η μειωμένη δραστηριότητα, κυρίως μετά τη συνταξιοδότηση και ο καναπές μπροστά από την τηλεόραση, αποδεικνύεται ότι είναι οι κύριοι παράγοντες που αδυνατίζουν τα οστά.

Η ανάλυση οστών από εκατοντάδες και χιλιάδες χρόνια πριν υποδηλώνει ότι ο σκελετός μας σήμερα είναι πιο εύθραυστος από αυτόν των προγόνων μας και οι διαφορές έγιναν πιο έντονες όταν οι άνθρωποι άρχισαν να καλλιεργούν την τροφή τους εξημερώνοντας ζώα.

Πριν από αυτό το διάστημα, οι άνθρωποι αναζητούσαν άγρια ​​φυτά και κυνηγούσαν ζώα. Ήταν πολύ πιο δραστήριοι από τους απογόνους τους αγρότες, έτρωγαν πιο λιπαρό κρέας και τις περισσότερες φορές ήταν «εν κινήσει».  Η έρευνα διαπίστωσε ότι η οστική τους μάζα ήταν περίπου 20% μεγαλύτερη.

Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι προϊστορικές γυναίκες στη Νεολιθική, Χάλκινη και την Εποχή του Σιδήρου είχαν περίπου 5-10% περισσότερη δύναμη στα οστά του βραχίονα από τις σύγχρονες αθλήτριες, υποδεικνύοντας βαριά χρήση των χεριών τους για συγκεκριμένες δραστηριότητες. Αυτό υποδηλώνει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι υπολείπονται των δυνατοτήτων αντοχής των οστών τους.

Τι μπορείτε να κάνετε

Απλές ασκήσεις και αλλαγές στον τρόπο ζωής που είναι παρόμοιες με τις δραστηριότητες ενός συλλέκτη κυνηγών μπορούν να βοηθήσουν στην οικοδόμηση της δύναμης των οστών:

1.Η διαλειμματική προπόνηση και το τρέξιμο, καθώς και η άρση βαρών μπορούν να βοηθήσουν.

2.Η  χρήση σακιδίου στην πλάτη, όταν περπατάτε και ψωνίζετε μπορούν να αυξήσουν τη φόρτωση στη σπονδυλική στήλη.

3.Κάντε τις δικές σας αγορές τροφίμων όσο πιο συχνά μπορείτε και μεταφέρετε τις δικές σας τσάντες για ψώνια για να φορτώσετε τους μύες των χεριών και της πλάτης – και επίσης έμμεσα στα πόδια σας.

4.Περπατήστε πιο συχνά και πιο μακριά με φίλους ή την οικογένεια σας, παρκάρετε το αυτοκίνητό σας πιο μακριά από τη δουλειά ή το εμπορικό κέντρο, κάντε τακτικά διαλείμματα με τα πόδια στη δουλειά και στο σπίτι.

5.Χρησιμοποιήσετε τις σκάλες αντί για κυλιόμενες σκάλες.

6.Η τακτική κηπουρική και η καλλιέργεια λαχανικών προσφέρει παρόμοια πλεονεκτήματα, όπως και η έντονη δουλειά στο σπίτι.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των ατόμων ηλικίας 50 ετών και άνω με υψηλό κίνδυνο οστεοπορωτικού κατάγματος το 2010  ήταν 158 εκατομμύρια και αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2040 παγκοσμίως.