Οι προπονήσεις πεζοπορίας δεν είναι μόνο καλές για το σώμα σας – αλλά και για το μυαλό μας

0
71

Πριν από το COVID-19, η δημοτικότητα της πεζοπορίας βρισκόταν σε μια πτωτική κλίση τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά . Αλλά η δημοτικότητά της έχει αυξηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η πεζοπορία δεν είναι μόνο ένας πολύ καλός τρόπος για να βγείτε έξω στη φύση, αλλά έχει επίσης πολλά οφέλη σωματικής και ψυχικής υγείας για όσους συμμετέχουν, όπως αναφέρει  η Lindsay Bootoms καθηγήτρια  Φυσιολογίας Άσκησης και Υγείας, Πανεπιστήμιο του Hertfordshire σε άρθρο της στο επιστημονικό περιοδικό TheConversation ( https://theconversation.com/hiking-workouts-arent-just-good-for-your-body-theyre-good-for-your-mind-too-162312 ).

Η πεζοπορία διαφέρει με πολλούς τρόπους από την τακτική βόλτα στη γειτονιά σας. Όχι μόνο το έδαφος σε πολλές διαδρομές πεζοπορίας είναι ανώμαλο ή βραχώδες, αλλά υπάρχει επίσης συνήθως κάποια αλλαγή στο υψόμετρο, όπως ανεβαίνοντας ή κάτω λόφους. Οι άνθρωποι τείνουν επίσης να φορούν μποτάκια πεζοπορίας και όχι αθλητικά, που μπορεί να είναι βαρύτερα από αυτά που έχουν συνηθίσει να φορούν.

Αυτές οι διαφορές στο έδαφος και τα υποδήματα σημαίνουν ότι η πεζοπορία έχει υψηλότερη ενεργειακή δαπάνη (περισσότερες θερμίδες καίγονται) από ότι το περπάτημα σε επίπεδο έδαφος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πρέπει να χρησιμοποιήσουμε περισσότερους μυς για να σταθεροποιήσουμε τον εαυτό μας όταν περπατάμε σε ανώμαλο έδαφος.

Ενώ το γρήγορο περπάτημα με ταχύτητα περίπου 5km / h χρησιμοποιεί έως και τέσσερις φορές περισσότερη ενέργεια, η πεζοπορία στα χωράφια και στους λόφους χρησιμοποιεί πάνω από πέντε φορές . Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να επιτύχετε τα προτεινόμενα 150 λεπτά μέτριας έως έντονης σωματικής άσκησης χωρίς καν να χρειαστεί να πάτε για τρέξιμο ή να κατευθυνθείτε στο γυμναστήριο.

Τα οφέλη από αυτή την άσκηση είναι ξεκάθαρα. Όχι μόνο θα βελτιώσει τη σωματική σας υγεία, τον ύπνο και τη διαχείριση του στρες, αλλά ταυτόχρονα μειώνει  τις πιθανότητές σας να αναπτύξετε ορισμένες χρόνιες ασθένειες, όπως άνοια , διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακές παθήσεις , κατάθλιψη και ορισμένους καρκίνους. Σε ηλικιωμένους ενήλικες, ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η πεζοπορία μπορεί να βελτιώσει την υπέρταση .

Επίσης η έρευνα δείχνει ότι η πεζοπορία οδηγεί σε απώλεια βάρους και βελτιώνει την καρδιαγγειακή υγεία σε προ-διαβητικούς ενήλικες , μειώνοντας πιθανώς τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Έχει αποδειχθεί επίσης ότι βελτιώνει άλλες πτυχές της υγείας , συμπεριλαμβανομένης της μυϊκής δύναμης, της ισορροπίας και της ευελιξίας σε ηλικιωμένους ενήλικες με παχυσαρκία.

Ακόμη και εκείνοι που υποφέρουν από προβλήματα ισορροπίας ή προβλήματα αρθρώσεων μπορούν να πεζοπορήσουν – καθώς οι πόλοι πεζοπορίας μπορεί να μειώσουν το φορτίο στα πόδια .

Η δημοφιλής μορφή πεζοπορίας που ονομάζεται Nordic περπάτημα – όπου οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν πόλους πεζοπορίας για να τους βοηθήσουν – φαίνεται επίσης να εμπλέκουν το άνω σώμα και να αυξάνουν την ένταση του περπατήματος. Η έρευνα δείχνει ότι αυτή η μορφή πεζοπορίας αυξάνει την καρδιαγγειακή υγεία, την απώλεια βάρους και τη μυϊκή δύναμη σε άτομα χωρίς προϋπάρχουσες καταστάσεις υγείας, καθώς και σε άτομα με χρόνιες παθήσεις, όπως η νόσος του Πάρκινσον.

Ένα επιπλέον όφελος για την υγεία της πεζοπορίας είναι ότι χαρακτηρίζεται ως «πράσινη άσκηση». Αυτό αναφέρεται στο πρόσθετο όφελος για την υγεία που έχει η σωματική δραστηριότητα στη φύση. Η έρευνα δείχνει ότι όχι μόνο η πράσινη άσκηση μειώνει την αρτηριακή πίεση , αλλά επίσης ωφελεί την ψυχική ευεξία βελτιώνοντας τη διάθεση και μειώνοντας την κατάθλιψη σε μεγαλύτερο βαθμό από ό, τι η άσκηση σε εσωτερικούς χώρους μπορεί.

Βγείτε έξω

Ακόμα κι αν δεν έχετε κάνει ποτέ πεζοπορία, είναι εύκολο να ξεκινήσετε. Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που μπορείτε να κατεβάσετε στο τηλέφωνό σας για να σας βοηθήσουν να πλοηγηθείτε και να βρείτε διαδρομές. Συνήθως λειτουργούν με το GPS σας και είναι ακόμη εύκολο να ακολουθηθούν για όσους έχουν κακή αίσθηση κατεύθυνσης.

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε την πρόκληση των 1.000 μιλίων το χρόνο εάν θέλετε να ξεκινήσετε την πεζοπορία. Αυτό ενθαρρύνει τους ανθρώπους και  βοήθησε πολλούς να είναι πιο δραστήριοι, ειδικά κατά τη διάρκεια του COVID-19.

Εάν έχετε μια νεαρή οικογένεια (ή απλώς θέλετε να κάνετε την πεζοπορία πιο ενδιαφέρουσα), ένας πιο διαδραστικός τρόπος για να βγείτε στη φύση είναι το geocaching. Εδώ ακολουθείτε μια διαδρομή GPS προς μια τοποθεσία όπου κάποιος έχει κρύψει κάποιο κουτί ή μπιχλιμπίδι κάποιου είδους. Μπορείτε επίσης να καταγράψετε αυτό που βρήκατε χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή . Το Geocaching είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, οπότε μπορεί να γίνει σχεδόν οπουδήποτε στον κόσμο και φυσικά και στην Ελλάδα!

Η πεζοπορία είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ενεργοποιήσετε και να βελτιώσετε την ψυχική και σωματική ευεξία. Και με πολλούς από εμάς να είναι πιθανότατα να κάνουν διακοπές τοπικά φέτος, μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να φύγετε από το σπίτι και να εξερευνήσετε νέα αξιοθέατα.