Έχετε χαμηλό αιματοκρίτη; Μάθετε τις αιτίες και ποιες τροφές τον ανεβάζουν

0
263

Γράφει η Κατερίνα Νταλέ, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Κύμη Ευβοίας

 

Έχετε χαμηλό αιματοκρίτη; Μήπως ζαλίζεστε και κουράζεστε εύκολα το τελευταίο διάστημα; Ή απλά θέλετε να μάθετε ποιες είναι οι φυσιολογικές τιμές του ανάλογα με το φύλο και την ηλικία;

Ο αιματοκρίτης είναι ένα μέτρο του ποσοστού των ερυθρών αιμοσφαιρίων στο σώμα σας δηλαδή με απλά λόγια σας δείχνει πόσο πυκνό είναι το αίμα σας.

Τα ερυθρά αυτά αιμοσφαίρια παράγονται στον μυελό των οστών, μεταφέρουν το οξυγόνο σε όλο το σώμα σου και δίνουν στο αίμα το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα του. Εκτός από το οξυγόνο, περιέχουν επίσης και αιμοσφαιρίνη, μια πρωτεΐνη που συνδέεται με τα μόρια οξυγόνου.

Αυτό λοιπόν επιτρέπει στα ερυθρά αιμοσφαίρια να παίρνουν το οξυγόνο από τους πνεύμονες σου και να το μεταφέρουν σε όλο το σώμα σου.

Η ύπαρξη επαρκούς ποσότητας ερυθρών αιμοσφαιρίων είναι απαραίτητη για να διατηρούνται οι διαδικασίες του σώματος σου ομαλά.

Οι φυσιολογικές τιμές διαφέρουν από άτομο σε άτομο, ανάλογα με το φύλο και την ηλικία του. Συνεπώς ο αιματοκρίτης υπολογίζεται σε ένα εύρος και τα αποτελέσματα του αναφέρονται ως ποσοστά.

Η μέση τιμή λοιπόν για ένα υγιές άτομο είναι το 45% και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο όγκος των ερυθρών αιμοσφαιρίων είναι 45 mL ανά 100 mL αίματος.

Τα φυσιολογικά όρια συνεπώς μεταφράζονται ως εξής:

-Άνδρες: 41% έως 50%

-Γυναίκες: 36% έως 48%

-Παιδιά: 30% έως 44%

-Νεογέννητα: 45% έως 61% (Τα νεογέννητα μωρά έχουν υψηλά επίπεδα αιματοκρίτη που μειώνονται σταδιακά καθώς μεγαλώνουν).

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τις τιμές του αιματοκρίτη

Διάφοροι παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως το κάπνισμα και η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) μπορεί να ωθήσουν τα επίπεδα αυτά σε υψηλότερο εύρος.

Οι έγκυες γυναίκες επίσης μπορεί να έχουν χαμηλότερα επίπεδα από το συνηθισμένο, επειδή το σώμα τους αυξάνει τον όγκο του αίματος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Επιπλέον εάν ένα άτομο έχει λάβει πρόσφατα μετάγγιση αίματος, μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματά του.

Επιπροσθέτως φαίνεται πως το υψόμετρο αλλά και η άσκηση, ιδιαίτερα η ενδυνάμωση, μπορεί επίσης να επηρεάσει τα επίπεδα του αιματοκρίτη σου.

Οι αιτίες που προκαλούν χαμηλό αιματοκρίτη είναι:

  • Απώλεια αίματος
  • Λευχαιμία ή άλλα προβλήματα μυελού των οστών
  • Ανεπάρκεια σιδήρου και βιταμινών, συμπεριλαμβανομένου του φυλλικού οξέος, της βιταμίνης Β12 και της βιταμίνης Β6
  • Πάρα πολύ νερό στο σώμα
  • Νεφρική Νόσος
  • Ανωμαλία του θυρεοειδούς
  • Ανοσολογική καταστροφή των ερυθρών αιμοσφαιρίων

Ο αιματοκρίτης θεωρείται εξαιρετικά χαμηλός εάν πέσει κάτω από το 21%.

Συμπτώματα

Τα χαμηλά επίπεδα αιματοκρίτη μπορεί να οδηγήσουν στο να εμφανίσεις τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Χλωμή επιδερμίδα
  • Αδυναμία, κούραση
  • Χαμηλή ενέργεια
  • Ζάλη
  • Προβλήματα αναπνοής
  • Ακανόνιστος καρδιακός παλμός
  • Κρύα χέρια ή πόδια

Πρόκειται για συμπτώματα κοινά με την αναιμία. Η ήπια αναιμία είναι θεραπεύσιμη και είναι ιδιαίτερα συχνή στις γυναίκες. Η σοβαρή αναιμία ωστόσο θα μπορούσε να σηματοδοτήσει μια πιο σοβαρή υποκείμενη κατάσταση υγείας που απαιτεί πιο εκτεταμένη θεραπεία.

Διατροφή

Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα χαμηλά επίπεδα αιματοκρίτη προκαλούνται λόγω χαμηλών επιπέδων σιδήρου. Συνεπώς για να αυξήσετε τα επίπεδα του αιματοκρίτη αυξήστε την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε σίδηρο όπως:

  • Κόκκινο κρέας
  • Μοσχαρίσιο συκώτι
  • Συκώτι κοτόπουλου
  • Ψάρια και οστρακοειδή
  • Αυγά
  • Προϊόντα σόγιας (tofu και edamame)
  • Αποξηραμένα φρούτα
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά
  • Ξηροί καρποί
  • Ταχίνι
  • Φασόλια
  • Φακές
  • Κολοκυθόσποροι (πασατέμπο)
  • Μαύρη σοκολάτα
  • Ψωμί και δημητριακά ενισχυμένο με σίδηρο

Για καλύτερη απορρόφηση σιδήρου:

  1. Προτιμήστε την κατανάλωση αιμικού σιδήρου (δηλαδή των τροφίμων ζωικής προέλευσης) καθώς απορροφάται καλύτερα από τον μη αιμικό (δηλαδή των τροφίμων φυτικής προέλευσης).
  2. Συνδυάστε τα τρόφιμα πλούσια με μη αιμικό σίδηρο με τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C. Για παράδειγμα συνοδέψτε τις φακές με ντομάτα, πιπεριές και λεμόνι.
  3. Μην πίνετε καφέ, κακάο ή τσάι μαζί με γεύματά πλούσια σε σίδηρο γιατί αυτό μειώνει την απορρόφηση του.
  4. Αποφύγετε την ταυτόχρονη κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων με τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο, καθώς το ασβέστιο που περιέχεται στα γαλακτοκομικά μπορεί να μειώσει την απορρόφηση του

Συμπερασματικά

Οι φυσιολογικές τιμές αιματοκρίτη είναι διαφορετικές για κάθε άτομο και εξαρτάται τόσο από την ηλικία, το φύλο του αλλά και από τον τρόπο ζωής του. Η διατροφή ωστόσο είναι ένας από τους κύριους παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει τις τιμές αυτές.

Να θυμάστε, λοιπόν, πως με μικρές αλλαγές στην καθημερινή σας διατροφή μπορείτε να ενισχύσετε τα επίπεδα του αιματοκρίτη σας βελτιώνοντας την υγεία σας.

Πηγή: https://www.fmh.gr/xamilos-aimatokritis-ti-na-troo/