Τελικά πόσο καφέ να πίνουμε για να έχουμε γερό μυαλό;

0
218

Εάν ανήκετε στους ανθρώπους που δεν μπορείτε να ανοίξετε τα μάτια σας το πρωί, εάν δεν πιείτε ένα φλιτζάνι καφέ, τότε έχετε ακόμα ένα λόγο να συνεχίσετε αυτή την απολαυστική σας συνήθεια.  Μια μακροχρόνια Αυστραλιανή μελέτη διαπίστωσε ότι πίνοντας περισσότερο καφέ, μειώνουμε τις πιθανότητες εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ. Ωστόσο το ερώτημα είναι πόσα φλιτζάνια καφέ μπορούμε να πίνουμε την ημέρα;

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Edith Cowan (ECU) θέλησαν να διερευνήσουν σε διάστημα δέκα ετών την επίδραση της κατανάλωσης καφέ στη γνωστική εξασθένιση 200 Αυστραλών, μέρος της Australian Imaging, Biomarkers and Lifestyle Study of aging.

«Διαπιστώσαμε ότι οι συμμετέχοντες χωρίς διαταραχές μνήμης και με υψηλότερη κατανάλωση καφέ στην αρχή της μελέτης είχαν χαμηλότερο κίνδυνο μετάβασης σε ήπια γνωστική εξασθένηση – προάγγελο της νόσου του Αλτσχάιμερ- ή να αναπτύξουν τη νόσο Αλτσχάιμερ κατά τη διάρκεια της μελέτης» σημειώνει η επικεφαλής ερευνήτρια δρ. Samantha Gardener.

Πιο συγκεκριμένα, η κατανάλωση περισσότερου καφέ προσέφερε θετικά αποτελέσματα σε συγκεκριμένες λειτουργίες όπως στις εκτελεστικές λειτουργίες που αφορούν στον προγραμματισμό, τον αυτοέλεγχο και την προσοχή. Αντίστοιχα, όσον αφορά τη λειτουργία του εγκεφάλου, η μεγαλύτερη πρόσληψη καφέ ισοδυναμούσε με την επιβράδυνση της συσσώρευσης της αμυλοειδούς πρωτεΐνης στον εγκέφαλο, που είναι ο βασικός παράγοντας για την ανάπτυξη της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Πόσο καφέ να πίνουμε; 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, περισσότερα από ένα φλιτζάνια την ημέρα είναι πιο αποτελεσματικά στην επιβράδυνση της γνωστικής εξασθένισης σε ποσοστό ως και 8% έπειτα από 18 μήνες και μείωση της τάξης του 5% στη συσσώρευση αμυλοειδούς στον εγκέφαλο την ίδια χρονική περίοδο.

Ωστόσο, ο μέγιστος αριθμός φλιτζανιών δεν ήταν δυνατό να καθοριστεί από την τρέχουσα μελέτη, όπως επίσης και τα πλεονεκτήματα του απλού καφέ και του ντεκαφεϊνέ, ούτε τα οφέλη ή τις συνέπειες του τρόπου παρασκευής του (μέθοδος παρασκευής, προσθήκη γάλακτος ή/και ζάχαρης κ.λπ.).

Επίσης οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη καθορίσει με ακρίβεια ποια συστατικά του καφέ κρύβονται πίσω από τις φαινομενικά θετικές του επιπτώσεις στην υγεία του εγκεφάλου. Αν και η καφεΐνη έχει κάποια συσχέτιση με τα θετικά αυτά αποτελέσματα, προκαταρκτικά στοιχεία μελέτης αναδεικνύουν ότι πιθανότατα υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην επιβράδυνση εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ. Η ακατέργαστη καφεΐνη αποτελεί ένα υποπροϊόν του καφέ χωρίς καφεΐνη και έχει αποδειχθεί εξίσου αποτελεσματική στην αποτροπή της εξασθένισης της μνήμης σε πειράματα με ποντίκια, ενώ αντίστοιχα υπάρχουν άλλα συστατικά συστατικά του καφέ όπως η καφεστόλη και η καβεόλη, που αποδεδειγμένα επηρεάζουν τη γνωστική εξασθένηση σε ζώα σε διάφορες μελέτες.