Έρευνα: Τα τροχαία ατυχήματα εκτός από ζωές κοστίζουν και 3 δις ευρώ ο χρόνο στην εθνική μας οικονομία.

0
46

Είναι άνδρας από 17 έως 35 χρόνων, φυσικά δεν φοράει ποτέ ζώνη ασφαλείας, οδηγεί μεθυσμένος και πάνω από το όριο ταχύτητας. Παραβιάζει τα STOP, μιλά στο κινητό, στέλνει μηνύματα και οπωσδήποτε παρκάρει παράνομα… όπου τον βολεύει! Αυτό είναι το προφίλ του κακού οδηγού στη χώρα μας, που προκαλεί τροχαία ατυχήματα σκορπώντας το θάνατο και κλείνοντας χιλιάδες σπίτια κάθε χρόνο. Και οι γυναίκες όμως δεν είναι καλύτερες, όπως δείχνουν τα στοιχεία νέας πανελλαδικής έρευνας. Μάλιστα σε μερικές παραβάσεις φαίνεται να «συναγωνίζονται» τους άνδρες. Σημειώνεται ότι εκτός από τις ανθρώπινες ζωές τα τροχαία ατυχήματα επιβαρύνουν την οικονομία με 3 δις ευρώ το χρόνο!

Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν μέρος των ευρημάτων της πανελλαδικής έρευνας του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, η οποία περιγράφει το προφίλ του επικίνδυνου οδηγού και παρουσιάστηκε στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων την περασμένη Τετάρτη.

«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε – όπως κάναμε με το κάπνισμα – τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής», τόνισε ο διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της πανελλήνιας έρευνας. «Η επιστημονική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας είναι στην διάθεση της  Πολιτείας, φορέων αλλά κι οποιουδήποτε θέλει να βοηθήσει στην επίλυση  του προβλήματος», ανέφερε ο κ Μπεχράκης απευθυνόμενος προς τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, Ελευθέριο Οικονόμου, ο οποίος παραβρέθηκε και μίλησε στη διαδικτυακή εκδήλωση.

Η έρευνα

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 28 Αυγούστου έως τις 9 Σεπτεμβρίου  και συμμετείχαν 1.600 άτομα (άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.

Βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες ήταν  πόσες φορές τους τελευταίους τρείς μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά:

-Ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία, σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, 1.260.000 δηλαδή το 24% οδήγησαν από μια έως δέκα φορές χωρίς ζώνη ασφαλείας! Τα πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί!

-Υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 2.800.000, δηλαδή το 49%, με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους τους επαγγελματίες.

-Επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο 3.116.000, πάνω από τους μισούς το 54%. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες.

– Παραβίαση STOP: 346.000 οδηγοί, ποσοστό 6%. Δυστυχώς οι περισσότεροι ήταν επαγγελματίες.

-Τη χρήση αλκοόλ: 750.000οδήγησαν έχοντας κάνει χρήση πάνω από ένα ποτό, δηλαδή το 13%!

-Κινητό και οδήγηση: 2.827.000 μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι, ποσοστό 49% . Οι μοτοσυκλετιστές πρώτοι, με δεύτερους τους επαγγελματίες.

-Να στέλνει ή να διαβάζει μήνυμα στο κινητό: 577.000 είχαν…αφήσει το τιμόνι και ασχολούνταν με το κινητό, ποσοστό 10%.

-Προγραμματισμός GPS κατά την οδήγηση: 1.038.000 το… ξέχασαν πριν ξεκινήσουν, ποσοστό 18%.

-Παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: 404.000 ήταν οι “έξυπνοι” ποσοστό 7%.

-Οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράτος: 180.000, ποσοστό 35%.

-Παράνομο παρκάρισμα: 865,000, ποσοστό 15%, ενώ 1.211.000 ανέφεραν ότι διπλο-πάρκαραν,ποσοστό 21% !

Και όλα αυτά, τη στιγμή που η χώρα μας κατέχει “τη θλιβερή πρωτιά στην  Ευρωπαϊκή Ένωση σε με το υψηλότερο ποσοστό σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων είναι ηλικίας 17 έως 35 ετών”, όπως ανέφερε κατά την  έναρξη της ομιλίας του ο υφυπουργός, κ. Οικονόμου.

Κόστος

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Οικονόμου (Παγκόσμια Τράπεζα), το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1% – 3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ! Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, όπως εξήγησε ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη θα πρέπει να βελτιωθούν συντονισμένα όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα: οδηγός – όχημα – οδικό δίκτυο.

 Συγκεκριμένα απαιτείται:

1.Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών.

2.Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων.

3.Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής.

4.Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, όπως ραντάρ.

5.Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου.

6.Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.