Η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης 13 τύπων καρκίνου!

0
133

Η σωματική δραστηριότητα σώζει ζωές και μπορεί να προστατεύσει από πολλές σοβαρές ασθένειες. Μελέτη της Αμερικανικής Εταιρείας Καρκίνου που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Internal Medicine αναφέρει ότι η άσκηση αποτελεί ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης 13 συγκεκριμένων τύπων καρκίνου, όπως του μαστού, προστάτη, πνεύμονα, ήπατος και στομάχου!

Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής που σχετίζονται με τους κύριους παράγοντες κινδύνου, όπως ο έλεγχος του βάρους, η τακτική σωματική άσκηση, η ισορροπημένη και ελεγχόμενη διατροφή και η μείωση του στρες φαίνεται να αποτελούν ορόσημα για την πρόληψη του καρκίνου  λέει στο www.ygeia50plus.gr η Χάρις Μάργαρη Ογκολόγος- Παθολόγος.

«Η απουσία σωματικής δραστηριότητας συνεπάγεται παχυσαρκία και αυτή με τη σειρά της πυροδοτεί μια σειρά από νοσηρές καταστάσεις που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Αρκεί να συλλογιστεί κανείς ότι, ο συνδυασμός της αύξησης του σωματικού μας βάρους και της απουσίας σωματικής άσκησης ευθύνονται για το 19% των θανάτων από καρκίνο του μαστού και για το 26% των θανάτων από καρκίνο του εντέρου» εξηγεί.

Η μελέτη της Αμερικανικής Εταιρείας Καρκίνου.

Σύμφωνα με τη μελέτη της Αμερικανικής Εταιρείας Καρκίνου που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Internal Medicine αναφέρει ότι η άσκηση αποτελεί ασπίδα προστασίας κατά του καρκίνου και μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης 13 συγκεκριμένων τύπων καρκίνου!

‘Όσοι ασκούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα προστατεύονται από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, του μαστού και του ενδομητρίου.

Επίσης, η άσκηση φαίνεται πως προφυλάσσει ακόμη από τον καρκίνο του οισοφάγου, του ήπατος, του στομάχου, των νεφρών και της μυελογενούς λευχαιμίας.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η σωματική δραστηριότητα μειώνει και τον κίνδυνο εμφάνισης πολλαπλού μυελώματος, καρκίνου του αίματος, καθώς και των καρκίνων της κεφαλής, του ορθού, της ουροδόχου κύστης και του πνεύμονα (τόσο σε πρώην όσο και σε νυν καπνιστές).

«Δυστυχώς στα μεγάλα αστικά κέντρα σχεδόν ο μισός πληθυσμός δεν αθλείται, ενώ οι μισοί ενήλικες της Ευρώπης θεωρούνται υπέρβαροι. Μάλιστα φαίνεται ότι η Ελλάδα παρουσιάζει, τα υψηλότερα ποσοστά τόσο στους άνδρες, όσο και στις γυναίκες, τα οποία είναι σχεδόν διπλάσια από εκείνα των άλλων χωρών της Ευρώπης» μας λέει η γιατρός.

Αρκεί 30 λεπτά περπάτημα πέντε ημέρες την εβδομάδα

Φυσικά δε χρειάζεται να γίνουμε μαραθωνοδρόμοι, αρκεί περπάτημα 30 λεπτών πέντε φορές την εβδομάδα.

Για να προστατεύσουμε τον οργανισμό μας από αρκετά νοσήματα, πρέπει να εντάξουμε στη ζωή μας 150 λεπτά μέτριας έντασης ή 75 λεπτά έντονης δραστηριότητας σε εβδομαδιαία βάση. Και αυτό επειδή η άσκηση έχει πολλές βιολογικές επιδράσεις στο ανθρώπινο σώμα. Για παράδειγμα μειώνει τα επίπεδα ορμονών, όπως η ινσουλίνη και τα οιστρογόνα, καθώς και ορισμένους αυξητικούς παράγοντες που σχετίζονται με την ανάπτυξη καρκίνου.

Παράλληλα η άσκηση συμβάλλει στην πρόληψη της παχυσαρκίας και στη μείωση των επιβλαβών επιπτώσεων της παχυσαρκίας, στη μείωση των φλεγμονών και στη βελτίωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η άσκηση μειώνει υποτροπές σε ασθενείς με καρκίνο

Η σωματική δραστηριότητα, όμως,  έχει ευεργετικές επιδράσεις και στους ασθενείς που έχουν ήδη διαγνωστεί με καρκίνο.

Δεδομένου του πλήθους των μελετών που υπάρχουν πλέον σχετικά με τα οφέλη που προκύπτουν από τη φυσική δραστηριότητα, η άσκηση θα πρέπει να είναι μέρος της ενδεδειγμένης θεραπευτικής αγωγής (standard of care) για όλους τους επιζήσαντες του καρκίνου σύμφωνα με την ESMO (Ευρωπαϊκή Εταιρεία Ογκολογίας).

Μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση μειώνει το άγχος, το στρες και την κατάθλιψη των ασθενών, βελτιώνει τη φυσική λειτουργία και την ψυχική υγεία και αυξάνει το προσδόκιμο επιβίωσης.

Επίσης μειώσει τις παρενέργειες μιας θεραπείας κατά του καρκίνου, όπως ναυτία, κόπωση και δυσκοιλιότητα. Εξάλλου τα άτομα που διατηρούν ένα υγιές σωματικό βάρος μπορούν να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις ανεπιθύμητες ενέργειες μιας θεραπείας και συχνά αναρρώνουν ταχύτερα, ενώ, σύμφωνα με μελέτες, η αύξηση του βάρους κατά τη διάρκεια και μετά τη θεραπεία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο επανεμφάνισης καρκίνου.

Συγκεκριμένα, μελέτη έχει δείξει ότι οι γυναίκες που είχαν εμφανίσει καρκίνο του μαστού, είχαν ακολουθήσει θεραπεία και στη συνέχεια ασκούνταν μέτρια 3-5 φορές την εβδομάδα, είχαν 40-50% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν υποτροπή ή να πεθάνουν, σε σύγκριση με τις γυναίκες που δεν ασκούνταν καθόλου και έκαναν καθιστική ζωή.

Μία άλλη μελέτη σε ασθενείς με καρκίνο του παχέος εντέρου έδειξε ότι όσοι ασθενείς γυμνάζονταν τακτικά –μετά τη διάγνωση του καρκίνου- είχαν χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου κατά 31% σε σχέση με τους υπόλοιπους ασθενείς.

Εξίσου ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία που αφορούν στον καρκίνο του προστάτη. Οι άνδρες με μη μεταστατικό καρκίνο του προστάτη που γυμνάζονται έντονα για τουλάχιστον 3 ώρες την εβδομάδα, εμφανίζουν 61% λιγότερες πιθανότητες θανάτου από καρκίνο του προστάτη σε σύγκριση με τους άνδρες που ασκούνται λιγότερο από μία ώρα την εβδομάδα.

Να αναφέρουμε βέβαια πριν ξεκινήσουν οποιοδήποτε πρόγραμμα άσκησης οι ασθενείς πρέπει να συμβουλευτούν τον ιατρό τους κι αυτός θα τους βοηθήσει να επιλέξουν ένα πρόγραμμα άσκησης ασφαλές για την υγεία τους.

Συμβουλές σε ασθενείς με καρκίνο

Η σύσταση που γίνεται στους επιζήσαντες του καρκίνου σύμφωνα με τo ACSM (Αμερικάνικο Κολλέγιο Αθλιατρικής) είναι να έχουν όση δραστηριότητα η ικανότητα τους και η κατάσταση τους επιτρέπει, αλλά το κυριότερο είναι να αποφεύγουν να παραμένουν σωματικά αδρανείς ανεξαρτήτως σταδίου της νόσου και θεραπείας.

Αντίστοιχα θα πρέπει να βάλουν στη ζωή τους 150 λεπτά μέτριας έντασης ή 75 λεπτά έντονης αεροβικής δραστηριότητας σε εβδομαδιαία βάση ή ένα συνδυασμό και των δύο. Τέλος συστήνεται μυϊκή ενδυνάμωση που να περιλαμβάνει όλες τις κύριες μυϊκές ομάδες τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

Ο στόχος της άσκησης είναι να διατηρήσουν οι ασθενείς την αντοχή, τη δύναμη και την ευελιξία τους. Μπορεί να υπάρξουν στιγμές που δεν θα αισθάνονται άνετα να ασκηθούν, αυτό δεν πρέπει να τους απογοητεύσει και να τους επηρεάσει αρνητικά γιατί τα οφέλη της άσκησης μακροπρόθεσμα είναι πάρα πολλά.

Οι ασθενείς πρέπει να ξεκινήσουν αρχικά με κάτι απλό, όπως το περπάτημα και σιγά σιγά να αυξάνουν τη συχνότητα και τη διάρκεια της άσκησης. Καλό είναι να ασκούνται όταν νιώθουν ότι έχουν την περισσότερη ενέργεια ή αισθάνονται καλύτερα. Εάν δεν έχουν την ενέργεια να ασκούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορούν να κάνουν μικρής διάρκειας ασκήσεις περισσότερες φορές μέσα στην ημέρα, ενώ συνιστάται να κάνουν οπωσδήποτε κάποιο είδος δραστηριότητας κάθε μέρα, ακόμη κι αν αισθάνονται αδιαθεσία. Εξάλλου μερικές φορές μόλις μερικά λεπτά διατάσεων μπορούν να τους κάνουν να αισθανθούν καλύτερα.

Μία ακόμη συμβουλή που δίνουμε στους ασθενείς είναι να κάνουν την άσκηση ευχάριστη, είτε έχοντας στο πλευρό τους φίλους είτε ακούγοντας μουσική, να πίνουν πολλά υγρά και φυσικά να σταματήσουν κάθε άσκηση όταν κουραστούν.

Να τονίσουμε, δε, ότι μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνουν κάποιοι ασθενείς, όπως αυτοί με αναιμία. Εάν ο αριθμός των ερυθρών αιμοσφαιρίων είναι χαμηλός, μειώνεται η ικανότητα του σώματος να μεταφέρει οξυγόνο στους ιστούς, οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις οι ασθενείς πρέπει να μειώνουν ή και να αποφεύγουν τη γυμναστική.

Παράλληλα όσοι έχουν χαμηλό αριθμό λευκών αιμοσφαιρίων ή αποδυναμωμένο ανοσοποιητικό σύστημα καλό είναι να αποφεύγουν τα γυμναστήρια (τους κλειστούς χώρους).