Η τροφική δηλητηρίαση «προτιμάει» τους 65plus

0
72

Όλοι μπορούμε να πάθουμε τροφική δηλητηρίαση από τις τροφές που έχουν μολυνθεί από βακτηρίδια ή μικρόβια. Ωστόσο οι άνθρωποι που είναι άνω των 65 ετών είναι πιο ευάλωτοι στα μικρόβια επειδή το ανοσοποιητικό τους σύστημα δεν είναι τόσο ισχυρό όσο εκείνο ενός νεαρότερου ατόμου και είναι πιο δύσκολο για το σώμα τους να καταπολεμήσει τα μικρόβια. Επίσης ιδιαίτερα ευαίσθητοι είναι όσοι  έχουν εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με χρόνια προβλήματα υγείας, έγκυες, βρέφη και μικρά παιδιά. Γι΄ αυτό και στις περιπτώσεις τροφικής δηλητηρίασης δεν καθυστερούμε ούτε λεπτό και αναζητούμε άμεσα ιατρική βοήθεια, καθώς πρόκειται για μια επικίνδυνη κατάσταση, που μπορεί να επιφέρει ακόμα και το θάνατο.

Παρακάτω αναφέρουμε έξι κατηγορίες τροφών που μπορεί να προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση εάν δεν προσέξουμε.

Μαλακά τυριά

Είναι καλύτερο να αποφύγετε την κατανάλωση μαλακού τυριού που έχει ωριμάσει σε καλούπι, όπως το μπρι (brie) και το καμαμπέρ (camembert) μαζί με μαλακά μπλέ τυριά, όπως η γκοργκοντζόλα (gorgonzola) και το ροκφόρ (roquefort), καθώς και τυχόν μη παστεριωμένα μαλακά τυριά. Αυτά τα τυριά μπορεί να είναι επικίνδυνα για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, επειδή μπορεί να είναι λιγότερο όξινα και να περιέχουν περισσότερη υγρασία από τα σκληρά τυριά, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα να αναπτυχθούν  μικρόβια και βακτήρια, ιδιαίτερα εκείνος της λιστέρια (listeria). Αν τα μαγειρέψετε καλά, είστε ασφαλείς, επειδή η θερμότητα σκοτώνει αυτά τα βακτήρια.

Ωμά, ή μελάτα αυγά

Τα άτομα με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει να μαγειρεύουν καλά τα αυγά. Αποφύγετε αυγά που δεν φέρουν σφραγίδα παραγωγής, είτε είναι ωμά, είτε όχι, καθώς και τυχόν φαγητά που περιέχουν αυγά, όπως σπιτική μαγιονέζα και σάλτσα ολαντέζ (hollandaise). Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αυξάνουν τον κίνδυνο δηλητηρίασης από σαλμονέλα. Βεβαιωθείτε ότι τα αυγά που δεν έχουν σφραγίδα είναι πολύ καλά μαγειρεμένα.

Αλλαντικά

Πολλά αλλαντικά, όπως το σαλάμι, το προσούτο (prosciutto), το τσορίθο (chorizo) και το πεπερόνι (pepperoni), δεν μαγειρεύονται, απλώς ωριμάζουν και ζυμώνονται (π.χ. καπνιστά), οπότε υπάρχει κίνδυνος να περιέχουν παράσιτα που προκαλούν τοξοπλάσμωση. Για να μειώσετε κάθε κίνδυνο από παράσιτα, καταψύξτε τα επεξεργασμένα ή ζυμωμένα κρέατα (π.χ. αλλαντικά) για 4 ημέρες προτού τα φάτε. Η ψύξη σκοτώνει τα περισσότερα παράσιτα. Αν σκοπεύετε να μαγειρέψετε το κρέας (για παράδειγμα, πεπερόνι στην πίτσα), τότε δεν χρειάζεται να το παγώσετε πρώτα.

Ωμά ή μη-καλά μαγειρεμένα κρέατα και πουλερικά

Να είστε προσεκτικοί με το ψήσιμο στα κάρβουνα. Το κρέας που δεν έχει ψηθεί μέχρι μέσα και «κρατάει» ( ιδιαίτερα τα πουλερικά, λουκάνικα, μπιφτέκια) μπορεί να φιλοξενήσουν μικρόβια τροφικής δηλητηρίασης όπως σαλμονέλα, καμπυλοβακτηρίδιο και E.coli. Βεβαιωθείτε ότι μαγειρεύετε καλά το κρέας ή τα πουλερικά, ώστε να μην υπάρχει ίχνος ροζ κομματιού κρέατος ή αίματος. Και να θυμάστε να πλένετε τα χέρια σας μαζί με όλες τις επιφάνειες κουζίνας και τα μαχαίρια αφότου επεξεργαστείτε ωμό κρέας ή πουλερικά, για να αποτρέψετε τη διάδοση οποιωνδήποτε βακτηρίων.

Ωμά οστρακοειδή

Τα ωμά οστρακοειδή όπως μύδια, αστακός, καβούρια, γαρίδες, χτένια και μύδια,

μπορεί να περιέχουν επιβλαβή βακτήρια και ιούς που μπορούν να προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση. Τα μαγειρεμένα οστρακοειδή είναι ασφαλή, όπως και οι κρύες προμαγειρεμένες γαρίδες.

Γάλα

Να επιλέγετε πάντοτε παστεριωμένο ή «μακράς διαρκείας» γάλα. Κατά κανόνα το γάλα που πωλείται σε καταστήματα και σούπερ μάρκετ είναι παστεριωμένο, ή μακράς διαρκείας.

Πηγή: nhs.uk