Εννέα μύθοι και αλήθειες για την Οστεοπόρωση

0
240

Όταν σκέφτεστε ότι θέλετε να είστε και να παραμείνετε υγιείς, το πιθανότερο είναι να έρχεται στο μυαλό σας ότι πρέπει να κάνετε αλλαγές στις καθημερινές σας συνήθειες ώστε να αποφύγετε καταστάσεις όπως ο καρκίνος και η καρδιαγγειακή νόσος. Το να διατηρήσετε υγιή τα οστά σας για να αποφύγετε την οστεοπόρωση, σίγουρα δεν είναι στις άμεσες  προτεραιότητες σας. Σύμφωνα με την Ελληνική Εταιρία Μελέτης Μεταβολισμού των Οστών, υπάρχουν εννέα μύθοι και εννέα αλήθειες για τη νόσο, που θα μας κάνουν να αναθεωρήσουμε  την  άποψης μας και να λάβουμε τα μέτρα μας όσο είναι ακόμα νωρίς.

Μύθος 1ος: Η οστεοπόρωση είναι νόσος που προσβάλει ηλικιωμένες λευκές γυναίκες.
Αλήθεια: Ενώ η νόσος είναι συχνότερη στις γυναίκες Καυκάσιας φυλής, άνδρες και γυναίκες όλων των φυλών μπορούν να προσβληθούν. Επιπλέον, η νόσος μπορεί να εκδηλωθεί σε όλες τις ηλικίες, παρόλο που κατά γενική ομολογία και παρατήρηση, οι ηλικιωμένοι είναι συνήθως τα θύματα των συνεπειών της.

Μύθος 2ος: Δε χρειάζεται να ανησυχείς ότι έχεις οστεοπόρωση αν υποστείς κάταγμα από σοβαρό ατύχημα ή πτώση από μεγάλο ύψος.
Αλήθεια: Τα κατάγματα σε άτομα άνω των 50 ετών, όπως έχει τονιστεί, μπορεί να είναι η πρώτη εκδήλωση της νόσου. Η σοβαρότητα του ατυχήματος δεν αναιρεί το γεγονός του κατάγματος ως ένδειξη για χαμηλή οστική μάζα σε όλες τις περιπτώσεις, ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Μύθος 3ος: Οι άνθρωποι μπορούν να νιώσουν τα οστά τους να «αδυνατίζουν».

Αλήθεια: Η οστεοπόρωση χαρακτηρίζεται ως «σιωπηλή νόσος». Συχνά, το κάταγμα είναι η πρώτη ένδειξη ότι έχουμε προσβληθεί από οστεοπόρωση. Μερικοί άνθρωποι μαθαίνουν ότι έχουν χαμηλή οστική πυκνότητα όταν έχουν χάσει ύψος λόγω καταγμάτων (καθίζησης) ενός ή και περισσοτέρων σπονδύλων. Αυτά τα κατάγματα μπορούν να συμβούν χωρίς αξιοσημείωτο άλγος και ξεφεύγουν της προσοχής μας, συνήθως ως μυϊκά άλγη.

Μύθος 4ος: Μια μέτρηση οστικής πυκνότητας είναι επώδυνη και επιβαρύνει τον οργανισμό με μεγάλες δόσεις ακτινοβολίας.

Αλήθεια: Οι ειδικοί συνιστούν την μέτρηση της οστικής πυκνότητας με τη μέθοδο  DXA (Dual energy X-ray Absorsiometry) σε κεντρομελικές θέσεις. Είναι μια εξέταση απλή, ανώδυνη και σύντομη (5-10 λεπτά περίπου). Η ποσότητα ακτινοβολίας που δέχεστε είναι το μισό περίπου από αυτό που δέχεστε σε μία απλή ακτινογραφία πνευμόνων  ή περίπου 12 με 15 φορές μεγαλύτερη από την ακτινοβολία που δέχεστε σε ένα αεροπορικό ταξίδι Αθήνα-Λονδίνο με επιστροφή.

Μύθος 5ος: Τα παιδιά και οι έφηβοι δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την υγεία των οστών τους.
Αλήθεια: Από τις μικρότερες ηλικίες πρέπει να προσέχουμε την υγεία του σκελετού μας για να αποφύγουμε την οστεοπόρωση. Αυτό θα γίνει με σωστή διατροφή και αρκετές ποσότητες ασβεστίου και βιταμίνης D στο καθημερινό μας διαιτολόγιο αφενός και αφετέρου με συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες.

Μύθος 6ος: Αν πίνουμε πολύ γάλα και εξασκούμαστε καθημερινά δεν θα εκδηλώσουμε οστεοπόρωση ποτέ.
Αλήθεια: Ακόμα και αν κάνουμε καθημερινή συνήθεια τα ανωτέρω, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τις πιθανότητες μας για οστεοπόρωση. Μερικοί είναι:

-Κληρονομικότητα

-Μικρός και αδύνατος σωματότυπος

-Κάπνισμα

-Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ

-Μερικά φαρμακευτικά σκευάσματα

-Ορισμένα νοσήματα

Πρέπει να συμβουλεύεστε τον προσωπικό σας ιατρό για τους παράγοντες αυτούς.

Μύθος 7ος: Η οστεοπόρωση δεν είναι επικίνδυνη νόσος.
Αλήθεια: Τα οστεοπορωτικά κατάγματα μπορεί να αποδειχθούν πολύ σοβαρά και επώδυνα. Μπορούν να επηρεάσουν την σωματική, ψυχική και συναισθηματική κατάσταση του οργανισμού σας. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αναπηρία ή και θάνατο. Είναι σημαντικό να κάνετε βήματα προστασίας σε όλη τη διάρκεια της ζωής σας για να προστατεύετε την υγεία των οστών σας.

Μύθος 8ος: Η κατανάλωση συμπληρωμάτων ασβεστίου μπορεί να αποτρέψει την οστεοπόρωση.
Αλήθεια: Λαμβάνοντας μεγαλύτερες ποσότητες ασβεστίου από ότι χρειάζεστε δεν πετυχαίνετε κανένα επιπλέον πλεονέκτημα για πρόληψη της νόσου. Καλύτερο θα ήταν να υπολογίσετε πόσο ασβέστιο λαμβάνετε από τις τροφές και αν δεν είναι επαρκές, τότε μόνο να συμπληρώσετε με φαρμακευτικά σκευάσματα. Η λήψη ασβεστίου είναι απαραίτητη σε 1000 mg από όλες τις τροφές σε καθημερινή βάση για τους ενήλικες έως 50 ετών και 1200 mg για τις μεγαλύτερες ηλικίες. Αντιθέτως, η υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, όπως νεφρολιθίαση και δυσκοιλιότητα.

Μύθος 9ος: Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζεται να λάβουν συμπληρώματα βιταμίνης D.

Αλήθεια: Η βιταμίνη D βοηθάει τον οργανισμό να χρησιμοποιεί σωστά το ασβέστιο στα οστά. Αν δεν προσλαμβάνετε ικανές ποσότητες βιταμίνη D  με την τροφή, ή αν ο οργανισμός σας δεν την απορροφά επαρκώς, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης οστεοπόρωσης.Το δέρμα σας φτιάχνει βιταμίνη D όταν έρχεται σε επαφή με την ηλιακή ακτινοβολία. Επίσης είναι διαθέσιμη σε αρκετή ποσότητα σε διάφορες τροφές. Πολλοί άνθρωποι τελικά χρειάζονται συμπληρώματα βιταμίνης D. Ενήλικες κάτω των 50 ετών χρειάζονται 400 με 800 IU (International Units) βιταμίνης D καθημερινά. Άτομα μεγαλύτερης ηλικίας απαιτούν 800 με 1000 IU καθημερινά. Ο ιατρός σας μπορεί να σας ζητήσει να κάνετε εξέταση αίματος για να προσδιορίσει την επάρκειά της. Αυτό το είναι το τεστ της 25-ύδροξυ-Βιταμίνης D.