Ποια άσκηση κατεβάζει την ανθεκτική υψηλή πίεση;

0
131

Εκατομμύρια άνθρωποι κινδυνεύουν από εγκεφαλικά και εμφράγματα, εξαιτίας της  υψηλής αρτηριακής πίεσης παρά τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής. Αυτή την επικίνδυνη κατάσταση οι γιατροί την ονομάζουν ανθεκτική υπέρταση και η συχνότητά της υπολογίζεται στο 5% του γενικού πληθυσμού. Η μη αντιμετώπισή της αυξάνει την πιθανότητα για αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου, συμφορητική καρδιαγγειακή ανεπάρκεια και νεφρική ανεπάρκεια. Η ανθεκτική υπέρταση έχουν οι ασθενείς που η πίεση τους δεν πέφτει κάτω από 140/90mmHg παρά τη χρήση τριών αντιυπερτασικών φαρμάκων στη μέγιστη ανεκτή δοσολογία, συμπεριλαμβανομένου  και ενός διουρητικού.

Μια μικρή μελέτη στις Η.Π.Α ωστόσο διαπιστώνει ότι η τακτική αερόβια άσκηση μπορεί να βοηθήσει αυτά τα άτομα να μειώσουν την αρτηριακή τους πίεση( https://www.health.harvard.edu/heart-health/aerobic-exercise-helps-hard-to-treat-high-blood-pressure) .

Και όταν λέμε αερόβια άσκηση εννοούμε την άσκηση που  θέτει του μύες του σώματός μας σε κίνηση, χρησιμοποιώντας οξυγόνο. Με αυτό τον τρόπο καίει τους υδατάνθρακες και το λίπος για να παράξει ενέργεια.

Αερόβιες ασκήσεις θεωρούνται το έντονο περπάτημα, τρέξιμο, το ποδήλατο, η κολύμβηση, ο χορός, σχοινάκι, η αεροβική γυμναστική (aerobic) καθώς και ορισμένες ασκήσεις που χρησιμοποιούν το βάρος του σώματός μας.

Η μελέτη

Η μελέτη περιελάμβανε 53 άτομα ηλικίας 40 έως 75 ετών με ανθεκτική υπέρταση, τα οποία συνέχισαν όλοι να παίρνουν τα φάρμακα για την αρτηριακή πίεση.

Είκοσι έξι ανατέθηκαν τυχαία σε ένα πρόγραμμα άσκησης με επίβλεψη που περιελάμβανε περπάτημα, ποδηλασία ή συνδυασμό των δύο για 40 λεπτά, τρεις φορές την εβδομάδα, για 12 εβδομάδες. 

Οι άλλοι 27 έλαβαν τη συνήθη φροντίδα, συμπεριλαμβανομένων των συμβουλών για τον τρόπο ζωής. Οι ερευνητές μέτρησαν την 24ωρη περιπατητική αρτηριακή πίεση των συμμετεχόντων στην αρχή και στο τέλος της μελέτης.

Σε σύγκριση με τη συνήθη ομάδα φροντίδας, οι ασκούμενοι μείωσαν τη συστολική αρτηριακή πίεση (ο πρώτος αριθμός ανάγνωσης) κατά μέσο όρο 7,1 μονάδες και η διαστολική αρτηριακή πίεση (ο δεύτερος αριθμός) κατά 5,1 μονάδες.

Σημειώνεται ότι οι γιατροί συστήνουν ήδη την αερόβια άσκηση ως θεραπεία πρώτης γραμμής για την υψηλή αρτηριακή πίεση.

Αυτά τα νέα ευρήματα επιβεβαιώνουν τη σημασία αυτής της συμβουλής για άτομα με ανθεκτική υπέρταση, λένε οι συγγραφείς, η μελέτη των οποίων δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο στις 4 Αυγούστου 2021, από την JAMA Cardiology .

Τι λέει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας

Σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ), τα άτομα ηλικίας 18-64 ετών πρέπει να πραγματοποιούν:

-Τουλάχιστον 150 λεπτά αερόβιες ασκήσεις μέτριας έντασης (π.χ. γρήγορο περπάτημα) την εβδομάδα ή 75 λεπτά υψηλής έντασης αερόβια άσκηση ή έναν ισοδύναμο συνδυασμό μέτριας προς έντονης δραστηριότητας.

-Η αερόβια άσκηση πρέπει να διεξάγεται σε περιόδους τουλάχιστον 10 λεπτών.

-Για πρόσθετα οφέλη στην υγεία, οι ενήλικες μπορούν να αυξήσουν την μέτρια δραστηριότητα τους σε 300 λεπτά την εβδομάδα.

-Οι δραστηριότητες αναερόβιας άσκησης πρέπει να πραγματοποιούνται τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

Για τους 65plus προτείνονται:

-Τουλάχιστον 150 λεπτά μέτριας έντασης αερόβια σωματική δραστηριότητα ή 75 λεπτά έντονης έντασης αερόβια σωματική δραστηριότητα ή έναν ισοδύναμο συνδυασμό μέτριας προς έντονης έντασης δραστηριότητα.

-Η αερόβια δραστηριότητα να διεξάγεται σε περιόδους τουλάχιστον 10 λεπτών.

-Για επιπρόσθετα οφέλη για την υγεία συνίσταται η αύξηση της μέτριας έντασης αερόβιας δραστηριότητας στα 300 λεπτά την εβδομάδα.

Σηκωθείτε λοιπόν από την καρέκλα, κλείστε την τηλεόραση,  φορέστε τα αθλητικά σας παπούτσια και βγείτε έξω για περπάτημα, τρέξιμο ή ότι άλλο σας αρέσει και θα έχετε κάνει ένα πολύτιμο δώρο σε εσάς και στους αγαπημένους σας.