Ποιες τροφές “απαλύνουν” την εποχική κατάθλιψη και μας φτιάχνουν τη διάθεση;

0
94

Θα μπορούσε μια λαχταριστή μακαρονάδα με κιμά, ένα πιάτο κοτόπουλο με πατάτες στο φούρνο ένα ένα παγωμένο τσάι να μας κάνει να νιώσουμε καλύτερα; Ναι λένε τώρα οι επιστήμονες που πραγματοποίησαν νέα έρευνα σχετικά με την εποχική κατάθλιψη και τη διατροφή.

Η εποχική κατάθλιψη, πιο επίσημα γνωστή ως εποχική συναισθηματική διαταραχή (SAD), είναι μια κοινή διαταραχή της διάθεσης που χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενέργεια, απελπισία, δυσκολία συγκέντρωσης και προβλήματα ύπνου που συμπίπτουν με την αλλαγή των εποχών, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας (NIMH). Η αιτία του SAD είναι πιθανώς πολυπαραγοντική και μπορεί να περιλαμβάνει ανισορροπίες στις χημικές ουσίες του εγκεφάλου που ρυθμίζουν τη διάθεση, καθώς και την έλλειψη βιταμίνης D (από λιγότερο φως του ήλιου) και την υπερπαραγωγή της μελατονίνης ορμόνης που ρυθμίζει τον ύπνο.

Η τυπική θεραπεία περιλαμβάνει θεραπεία φωτός, συνεδρίες με τον ψυχολόγο, αντικαταθλιπτικά φάρμακα και συμπληρώματα βιταμίνης D. Ωστόσο πολλοί γιατροί προτείνουν επίσης τη διατροφή για την ανακούφιση των συμπτωμάτων «Οι διατροφικές συνήθειες μπορούν σίγουρα να έχουν αντίκτυπο στη διάθεσή σας», λέει η Nicole Avena, PhD , ερευνητής νευροεπιστήμονας και ειδικός διατροφής και διατροφής στη Νέα Υόρκη. «Η ποικιλία και η ισορροπία είναι σημαντική. Εάν το φαγητό σας δεν είναι ισορροπημένο, μπορεί να διαταράξει άλλες πτυχές της υγείας σας, συμπεριλαμβανομένης της διάθεσης», λέει. Ενώ η έρευνα που συνδέει οριστικά μια συγκεκριμένη διατροφή και την ανακούφιση των συμπτωμάτων SAD λείπει, υπάρχουν καλά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα ακόλουθα τρόφιμα υποστηρίζουν τη διάθεση και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Εκτός λοιπόν από τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο κλπ), τη μαύρη σοκολάτα και το ψάρι ας δούμε παρακάτω τρεις κατηγορίες τροφίμων που ανακουφίζουν τα συμπτώματα της εποχικής κατάθλιψης και μας φτιάχνουν τη διάθεση.

Πράσινο, μαύρο ή λευκό τσάι: Οι άνθρωποι που πάσχουν από SAD μερικές φορές καταναλώνουν υπερβολικά καφέ για αναζήτηση ανυψωτικής διάθεσης. Το τσάι παρέχει μια δόση καφεΐνης, αλλά ηπιότερη, και έχει άλλα οφέλη στον εγκέφαλο. Η κατανάλωση τσαγιού σχετίζεται με 31% χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μια ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο Nutrients τον Ιούνιο του 2019 . Αυτό μπορεί να οφείλεται στις μοναδικές ενώσεις του παρασκευάσματος, όπως η L-θεανίνη και το EGCG (στο πράσινο τσάι), τα οποία επηρεάζουν τη νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη, μειώνουν τη σωματική φλεγμονή και μειώνουν την απόκριση στο άγχος του σώματος, λένε οι ερευνητές.

Πρωτεΐνη: Σε μια  μελέτη από τη Φινλανδία, που δημοσιεύτηκε στη Νευροψυχοβιολογία τον Ιούλιο του 2017 , το ποσοστό των ατόμων που επλήγησαν από εποχιακή συναισθηματική διαταραχή ήταν τέσσερις φορές υψηλότερο στους χορτοφάγους σε σύγκριση με τους ανθρώπους που η διατροφή τους περιέχει και κρέας. Οι ερευνητές προτείνουν ότι μπορεί να είναι η έλλειψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών, όπως το Β12, από ζωικά προϊόντα, καθώς και μεγαλύτερη εστίαση σε τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες (τα προτιμούν οι χορτοφάγοι) που οδήγησαν σε υστέρηση ενέργειας.

Ζυμαρικά ολικής αλέσεως: Τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως ταιριάζουν στην κατηγορία των πλούσιων σε υδατάνθρακες τροφών που ίσως αναζητάτε αυτή τη στιγμή, χωρίς την ύφεση μετά την εκκαθάριση των υδατανθράκων. Ενώ οι υπερ-εξευγενισμένοι υδατάνθρακες μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο σάκχαρο στο αίμα σας, ολόκληροι κόκκοι περιέχουν φυτικές ίνες που αμβλύνουν αυτήν την απόκριση. «Δίνω γενικά στους σύνθετους υδατάνθρακες πλήρους τροφής έναν αντίχειρα», λέει ο Hultin.