Fake news: Ποιοι και πως κερδίζουν από την παραπληροφόρηση για την πανδημία;

0
98

Η διάδοση της παραπληροφόρησης – με τη μορφή ατεκμηρίωτων φημών και σκόπιμα δόλια προπαγάνδα – δεν είναι κάτι καινούργιο. Ωστόσο στην εποχή μας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι ειδήσεις όλο το 24ωρο και η έντονη επιθυμία των καταναλωτών για ενημέρωση, αφήνουν ένα …λαμπρό πεδίο στις ψεύτικες ειδήσεις! Και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε σήμερα που έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη πολλών ανθρώπων, απέναντι  στην επιστήμη, στους ερευνητές και φυσικά στο εμβόλιο έναντι του Covid-19, όπως γράφουν στο The Conversation  o Τόνι Άντερσον Ανώτερος Συνεργάτης Διδασκαλίας ψυχολογίας, στο Πανεπιστήμιο του Strathclyde και ο Ντέιβιντ Τζέιμς Ρόμπερτσον Λέκτορας Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Strathclyde. Οι δυο ειδικοί δημοσιεύουν μια ενδιαφέρουσα μελέτη που αποκαλύπτει ποιοι είναι επιρρεπείς στα Fake news, ποιοι μπορούν να τα ξεχωρίζουν καλύτερα και φυσικά ποιοι κερδίζουν από αυτά.

Πως, ποιοι και πόσα κερδίζουν από τα fake news: Τα κλικ … είναι πολλά λεφτά!

Τι κερδίζουν οι πάροχοι ψεύτικων ειδήσεων από τη διάδοση επιζήμιων παραπληροφόρησης; Σε γενικές γραμμές, θα μπορούσαν να προσπαθούν να νομιμοποιήσουν μια ακραία άποψη, πολιτική ή άλλη. Αλλά στο βασικό επίπεδο, η απάντηση είναι συχνά χρήματα.

Οι πάροχοι ψεύτικων ειδήσεων επιδιώκουν να τραβήξουν την προσοχή ενός χρήστη με άγριες αξιώσεις με την ελπίδα ότι θα κάνουν κλικ σε αυτόν και θα μεταβούν στον ιστότοπο προέλευσης ή θα τον κοινοποιήσουν. Ο πάροχος μπορεί στη συνέχεια να συγκεντρώσει έσοδα μέσω διαφημίσεων στον site του!

Όσο πιο περίεργοι και εξωπραγματικοί είναι οι ισχυρισμοί (βλέπε τσιπάκι στο εμβόλιο covid κλπ), τόσο πιο πιθανό είναι να κάνουν κλικ ή να κοινοποιήσουν οι χρήστες που …”τσιμπάνε”  και μπαίνουν για να τους διαβάσουν. Και όσο περισσότερη επισκεψιμότητα έχει αυτός ο ιστότοπος, τόσο περισσότερα διαφημιστικά έσοδα έχει αυτός ο πάροχος! Τόσο απλά…

Ποια είναι τα εύκολα θύματα της παραπληροφόρησης

Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα στην ψυχολογική επιστήμη και την πολιτική επιστήμη έχει ξεκινήσει για να αξιολογεί το ποιος τρελαίνεται με τις ψεύτικες ειδήσεις και πώς μπορούν οι ειδικοί να βοηθήσουν τους ανθρώπους να τις εντοπίζουν και να τις απορρίπτουν.

Το 2019, ο Gordon Pennycook, ερευνητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Regina στον Καναδά, και οι συνεργάτες του, αξιολόγησαν διάφορους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν ποια άτομα είναι περισσότερο ή λιγότερο επιρρεπή σε ψεύτικες ειδήσεις, χρησιμοποιώντας συμμετέχοντες και ειδήσεις που σχετίζονται με το πολωμένο πολιτικό κλίμα στην οι ΗΠΑ. Διαπίστωσαν ότι η ικανότητα σκέψης αναλυτικά ήταν ένας από τους κύριους παράγοντες στην επιτυχημένη ανίχνευση ψεύτικων ειδήσεων.

Η μελέτη

Ο Τόνι Άντερσον και ο Ντέιβιντ Τζέιμς Ρόμπερτσον, λοιπόν το έψαξαν λίγο και όπως αναφέρουν: «Η νέα μας έρευνα ήταν μια συνεργασία μεταξύ μας, δύο εμπειρογνωμόνων στον τομέα της κυβέρνησης και της δημόσιας πολιτικής – Mark Shephard και Narisong Huhe – και της Stephanie Preston, της φοιτήτριας που ηγήθηκε της μελέτης. Επιδιώξαμε να βασιστούμε και να συμπληρώσουμε το έργο του Pennycook, αξιολογώντας την ανίχνευση ψεύτικων ειδήσεων σε ένα δείγμα συμμετεχόντων στο Ηνωμένο Βασίλειο σε μια ποικιλία θεμάτων ειδήσεων, όπως η υγεία, το έγκλημα, η μετανάστευση, η εκπαίδευση και η κλιματική αλλαγή.

Οι συμμετέχοντες έκαναν πολλές διαφορετικές ερωτήσεις σχετικά με την αλήθεια κάθε ειδήσεως. Οι απαντήσεις τους δημιούργησαν μια συνολική βαθμολογία ανίχνευσης ψεύτικων ειδήσεων. Ενώ η διάκριση του πραγματικού από το ψεύτικο περιεχόμενο ήταν δύσκολη, κατά μέσο όρο, οι συμμετέχοντες είχαν περισσότερες πιθανότητες να πάρουν τη σωστή απόφαση παρά όχι.

“Εξετάζοντας την απόδοση της ομάδας, θέλαμε να αξιολογήσουμε εάν υπήρχε σχέση μεταξύ ατόμων που είχαν υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης – της επίγνωσης και της ικανότητας ρύθμισης των συναισθημάτων και κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων – και εκείνων που μπόρεσαν να εντοπίσουν ψεύτικες ειδήσεις.

Αναρωτηθήκαμε αν μπορεί να συμβαίνει ότι τα άτομα με υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής νοημοσύνης θα ήταν καλύτερα να απορρίψουν το συχνά υπερβολικά συναισθηματικό και υπερβολικό περιεχόμενο που συχνά αποτελεί μέρος των fake news, επιτρέποντας μεγαλύτερη εστίαση στην αλήθεια του ίδιου του περιεχομένου” γράφουν οι ερευνητές.

Συμπέρασμα

Δοκιμάσαν τη συναισθηματική νοημοσύνη των συμμετεχόντων χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο. Σίγουρα, όσοι είχαν μεγαλύτερη συναισθηματική νοημοσύνη ήταν καλύτεροι στο να εντοπίσουν το ψεύτικο περιεχόμενο.

Τα καλά νέα είναι ότι η υπάρχουσα έρευνα έχει δείξει ότι η συναισθηματική νοημοσύνη είναι κάτι που μπορεί να βελτιωθεί στους ανθρώπους. Οι ειδικοί εργάζονται τώρα για την ανάπτυξη ενός τρόπου εκπαίδευσης των ανθρώπων στη συναισθηματική νοημοσύνη, ως τρόπο βελτίωσης της ικανότητάς τους να εντοπίζουν ψεύτικες ειδήσεις.

Αυτός ο τρόπος, που βασίζεται στα ευρήματά αυτής της μελέτης ( και όχι σε φήμες, υποθέσεις και παραφιλολογία), θα βοηθήσει τα άτομα να διακρίνουν με μεγαλύτερο βαθμό ακρίβειας ποια είδη είναι ασφαλή και κοινοποιήσιμα και ποια είναι παραπληροφόρηση και παραπλάνηση.