Μελιτζάνα: Μειώνει τη χοληστερίνη, καταπολεμά την αϋπνία και «τρώει» το λίπος των άλλων τροφών!

0
178

Έχει λίγες θερμίδες, καθόλου λίπος και κατά τη διάρκεια της πέψης απορροφάει το λίπος άλλων τροφών, ενισχύοντας την προσπάθειά μας να χάσουμε βάρος! Ανάλογα με τον τρόπο που θα τη μαγειρέψουμε και σε συνδυασμό  με άλλες τροφές  η μελιτζάνα μπορεί να ανακουφίσει το φούσκωμα, να βελτιώσει την πέψη και να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της αϋπνίας.

Το χλωρογενικό οξύ θεωρείται επίσης από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά της μελιτζάνας που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, ενώ ταυτόχρονα έχει αντιμικροβιακή δράση και μειώνει την κακή χοληστερόλη (LDL), συμβάλλοντας στην προστασία της καρδιά μας.

Για όλους αυτούς  τους λόγους -αλλά και για πολλούς άλλους- οι διατροφολόγοι της έχουν δώσει τον τίτλο της «βασίλισσας των λαχανικών» και μας προτρέπουν να την εντάξουμε στο διαιτολόγιο μας.

Το Ελληνικό όνομά της προέρχεται από παραλλαγή της Αραβικής της ονομασίας bāḏinjān σε μελιτζάνα, επηρεασμένο από το μελανό χρώμα του καρπού. Η Βυζαντινή λέξη μελιτζάνα (melitzána) αποδόθηκε στα μεσαιωνικά λατινικά σαν melongena. Με αλλαγή του “g” σε “z” προέκυψε στα σύγχρονα Ιταλικά η λέξη “melanzana”.

Η μελιτζάνα είναι ένα ποώδες, πολυετές φυτό του γένους Στρύχνον (Solanum) της οικογένειας των Στρυχνοειδών (Solanaceae) και καλλιεργείται για τον ομώνυμο καρπό της. Προέρχεται από την Ινδία και πρωτοκαλλιεργήθηκε στην Κίνα τον 5ο αιώνα πΧ.

Στην Ευρώπη εμφανίστηκε τον 14ο αιώνα, αλλά εξαιτίας της πικρής της γεύσης άργησε να ενταχθεί στην διατροφή και μέχρι τον 18ο αιώνα χρησιμοποιούνταν ως διακοσμητικό.

Με την ανάπτυξη όμως ποικιλιών με λιγότερη πικράδα, το σκουρόχρωμο αυτό λαχανικό βρήκε σύντομα το ρόλο της στην μαγειρική και σήμερα αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά της Μεσογειακής διατροφής.

Θρεπτικά συστατικά

Η θρεπτική αξία της μελιτζάνας είναι πολύ υψηλή, καθώς είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες Α, Β1, Β3, Β6 ασβέστιο, κάλιο, νάτριο, σίδηρο, μαγνήσιο και φυτικές ίνες, που την καθιστούν μια πολύ υγιεινή τροφή.

Η υψηλή της περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες βοηθά στην ανακούφιση της δυσκοιλιότητας και ταυτόχρονα εμποδίζει τη δημιουργία αιμορροΐδων και κολίτιδας.

Επιπλέον περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες που ανήκουν στην οικογένεια των φαινολών, όπως καφεϊκό και χλωρογενικό οξύ, φλαβονοειδή και ανθοκυανίνες, με σημαντικότερη τη νασουνίνη. Πρόκειται για μια  ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία που προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από την οξειδωτική δράση των ελευθέρων ριζών που δημιουργούνται στο σώμα μας από διάφορες αιτίες όπως άγχος, κακή διατροφή, ατμοσφαιρική ρύπανση και άλλες αιτίες που μας γερνούν πριν την ώρα μας.